Choď na obsah Choď na menu
Reklama
 

Reklama

Zvyšky po električkových koľajniciach na Aničke

16. 2. 2013

Výrez z mapy Plnomocného slobodného kráľovského mesta Košice z roku 1942

 

Na jar 1924 sa začalo s výstavbou trate od Komenského ústavu k Ľudovítovmu prameňu v Gajdovych kúpeľoch (Anička). Výstavbu zabezpečovalo 70 vojakov technickej roty, vďaka ktorým bola trať postavená už za 31 pracovných dní. Prvé skúšobné jazdy sa uskutočnili 27.5.1924 a slávnostné zahájenie prevádzky sa uskutočnilo 30. mája 1924. Zúčastnilo sa ho mnoho hostí, zástupcov mesta, KEPD, ČSD i vojska, ale aj vojaci a ich generálporučík Radola Gajda, ktorý sa významne zaslúžil o stavbu tejto trate a kúpele preto odvtedy niesli jeho meno. Celková dĺžka tratí v tom období vzrástla na 25 274 m.
Po tejto trase jazdila linka 2:
Nápravnovýchovný ústav (dnes UVLaF) – Ľudovítov prameň (Gajdove kúpele / Anička)
Od roku 1941 došlo k zmene linkového vedenia a na Aničku začala jazdiť linka č.4:
Železničná stanica – Nám. Miklósa Horthyho – Hlavná ulica – Ulica Zs. Bubicsa – Ľudovítov prameň (vtedy už bývalé Gajdove kúpele; dnešná Anička) (4 vozy)
V roku 1960 bola trať ku Gajdovym kúpeľom doplnená o takmer kilometer dlhú jednokoľajnú odbočku do Ťahanoviec, zakončenú slučkou.
1. marca 1965 bola „z prevádzkových dôvodov“ električková linka Havlíčkova – Anička/Ťahanovce zrušená a nahradená autobusmi.

http://imhd.zoznam.sk/ke

Máte doma nejakú fotografiu zachytávajúcu električku na tejto trati?
Zašlite nám ju a podeľte sa tak s ňou aj s ostatnými. Ďakujeme.

 

 

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.