Choď na obsah Choď na menu
Reklama
 

Reklama

POZVÁNKA - Najrýchlej​ší parný rušeň mieri do Košíc

Obdivovateľov mašiniek odvezie na Rušňoparádu 2014 najrýchlejší parný rušeň

Mimoriadny expres Albatros prejde naprieč Slovenskom, pod Tatrami zastaví vo viacerých staniciach

Najrýchlejší parný rušeň Albatros, pýcha československej železničnej histórie, potiahne vlak naprieč Slovenskom z Bratislavy do Košíc. Cieľom bude Rušňopárada 2014, tradičné rodinné podujatia v metropole východu posledný aprílový víkend. Mimoriadnym vlakom sa môžu zviesť všetci, čo sa chystajú na akciu či už z Bratislavy, Liptovského Mikuláša, Tatier, Popradu alebo zo Spiša. Vo východnej polovici Slovenska môžu nastupovať v sobotu ráno 26. apríla, v západnej polovici v piatok podvečer.

Vlak vyrazí na cestu už v piatok v noci z Bratislavy a noc aj s ležadlovými vagónmi prečká v Liptovskom Mikuláši. Unikátnu vlakovú súpravu vypravia naprieč Slovenskom pri príležitosti najväčšieho stretnutie železničných nadšencov na východe Slovenska 26. - 27. apríla 2014.

„Albatros patrí k najznámejším a najzaujímavejším historickým parným lokomotívam na Slovensku. V súčasnosti sa na trať dostáva zriedka, o to výnimočnejšia je táto jazda. Škodovácky rýchlikový stroj radu 498 patril v minulosti k najrýchlejším v Európe, dosahoval rýchlosť viac ako 140 km/h,” hovorí Ľubomír Lehotský, jeden z organizátorov Rušňoparády 2014 v Košiciach. Rušeň spravuje bratislavský Albatros klub, ktorý je organizátorom tejto jazdy.

Záujemcovia budú môcť do vlaku pristúpiť už v Bratislave 25.4. a na druhý deň aj v Liptovskom Mikuláši, Štrbe, Poprade, Sp. Novej Vsi, Margecanoch či Kysaku (Pozn.: odchody z jednotlivých miest a výšku cestovného nájdete v tabuľke nižšie, prípadne na www.albatrosklub.sk ). ,,Historická vlaková parná súprava dorazí priamo do centra diania podujatia, do rušňového depa Železničnej spoločnosti Slovenska. Lepší vstup na podujatie si nemožno priať,” hovorí Ľ. Lehotský.

Najväčšie stretnutie priaznivcov železničnej nostalgie i moderny na východe Slovenska bude po roku opäť v rušňovom depe v Košiciach. Organizátorom je Železničnej spoločnosť Slovensko (ZSSK) a OZ Detská železnica Košice. Ide o tradičné rodinné podujatie cielené na predstavenie unikátnych historických lokomotív i moderných vlakov. Návštevníci si ich budú môcť doslova ohmatať. Pre deti sú od rána až do večera pripravené zábavné atrakcie a kreatívne dielne. Návštevníkov priamo do depa privezú mimoriadne nostalgické vlaky z rôznych kútov východného Slovenska, dokonca aj z takých miest, kde už osobná doprava roky nepremáva (Sečovce, Medzev).

Už 14. ročník obľúbeného podujatia, známeho v minulosti ako Prebúdzanie Katky, organizuje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a Občianske združenie Detská železnica Košice. V tomto roku je nosným motívom práve oslava 130. narodenín najstaršieho prevádzkovaného parného rušňa v strednej Európe – populárnej Katky.

Podrobnejšie informácie na www.rusnoparada.sk alebo na Facebooku.

Albatros 498.104

Najrýchlejší a najťažší parný rušeň v dejinách ČSD vyrobili v roku 1954 a dosiahol rýchlosť až 145 km/h (naposledy v roku 1994 na trati Sekule - Kúty).

V minulosti vozil najmä pražské rýchliky a svojmu zrodu vďačí za pomalý postup elektrifikácie československých železníc. Vďaka tomu museli po vojne vyrobiť sériu 15 najmodernejších rušňov. V čase najväčšej slávy denne nabehol až 900 km a spálil 30 ton uhlia. Príprava rušňa na jazdu trvá 24 hodín, pričom samotné zakurovanie 6 hodín. Albatros z riadnej prevádzky vyradili v 70- tych rokoch. OZ Albatros klub uskutočnil prvú generálku v roku 1994 , pričom v období 2006 – 2009 bol rušeň opäť rozobratý do poslednej skrutky v rámci II. generálnej opravy.

Z celej série Albatrosov sa ten bratislavský zachoval ako jediný v prevádzkyschopnom stave na svete a v tomto roku oslavuje 60 rokov od svojho vzniku. Perličkou je, že ako jediný parný rušeň má dizajnérmi navrhnutú bielu strechu.

Cestovný poriadok mimoriadneho vlaku ťahaného Albatrosom

cestovný poriadok KATKA

http://www.albatrosklub.sk/

 

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.